راهنمای نویسندگان مقاله برای مجله ثبت و گواهی بذر و نهال
توجه:
نیازمندیهای عمومی
مقاله ارسالی باید ترویجی و در حوزه موضوعی مجله ترویجی ثبت و گواهی بذر و نهال و بر مبنای بخش «راهنمای نویسندگان» این مجله تهیه شده باشد. مقاله ترویجی مقالهای است که در آن حاصل یک پژوهش یا تجربه علمی یا مطالعات عمیق کتابخانهای در حوزه موضوعی مجله، به زبانی ساده و با جملاتی کوتاه برای مخاطب نوشته شده باشد. در یک مقاله ترویجی باید تا حد ممکن از اصطلاحات بسیار تخصصی استفاده نکرد، معادل فارسی واژگان و اصطلاحات را به کار برد و از تفضیل تخصصی فرآیندهای اجرایی و روش پژوهش پرهیز کرد. مقاله ارسالی نباید در هیچیک از مجلههای داخلی یا خارجی منتشر شده باشد. همچنین مقاله نباید، بهطور موازی، برای سایر مجلهها نیز ارسال شده باشد.
موضوعات قابلپذیرش برای چاپ
شیوه ارسال مقاله
ارسال مقاله تنها ازطریق سایت مجله به نشانی https://spcrij.areeo.ac.ir/ و پس از ثبتنام در آن امکانپذیر است.
ساختار مقاله ترویجی
مقاله ترویجی حداکثر در 8 صفحهA4 با فونت متنی B Nazanin 14 با حاشیهها 5/2 سانتیمتر از هر طرف و فاصله بین خطوط 1.تهیه شود. بخشهای مختلف یک مقاله ترویجی به شرح زیر است:
عنوان: کوتاه، موجز و متناسب با محتوا، هدف و یافتههای مقاله و حداکثر در ده کلمه باشد. عنوان باید دقیقاً محتوای مقاله ترویجی را مشخص کند و از انتخاب عنوانهای ادبی و نامرتبط با محتوای اصلی مقاله بپرهیزید. مثال: "حسگرهای تصویری و کاربرد آنها در ردیابی بیمارگرها"
مشخصات نویسنده (گان): ابتدا نام و سپس نام خانوادگی نویسنده (گان) را پشت سرهم، در یک خط و راستچین بنویسید. بین نام نویسندگان ویرگول بگذارید.
وابستگی سازمانی نویسنده را در زیر نام نویسنده (گان) و در خطی جدا بنویسید. اگر بیش از یک نویسنده وجود دارد، ابتدا نویسندگان را شمارهگذاری کنید. سپس وابستگی هر یک را با شماره مربوط در زیر نویسندگان و در خطی مستقل بیاورید.
شیوه ارائه رتبه علمی، وابستگی سازمانی و رایانامهی هر یک از نویسندگان براساس شیوهنامه درج نام نویسندگان مصوب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خواهد بود.
مثال:
رضا مشکآبادی1، احمد یوسفی2، هاجر زارعی3
(1) کارشناس ارشد موسسه تحقیقات برنج کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آمل، ایران. (نویسنده مسئول rmoshkabadi@gmail.com.
(2) استادیار و عضو هیئتعلمی موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
(3) استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده: خلاصهای کوتاه از موضوع مقاله و یافتههای آن ارائه شود. چکیده باید به زبانی ساده و بهاختصار و حداکثر در 150 کلمه، هدف، موضوع پژوهش، جامعه و ابزار گردآوری دادهها و مهمترین یافته و حاصل ترویجی پژوهش را ارائه دهد. کل چکیده باید در یک پاراگراف ارائه شود.
باید عنوان مقاله، نام نویسنده (گان)، وابستگی سازمانی و چکیده به انگلیسی، در پایان مقاله و در صفحهای مستقل ارائه شود.
کلیدواژهها: برای هر مقاله افزودن 4 کلیدواژه با مشخصات ادامه الزامی است. بین هر واژه ویرگول قرار دهید. تا حد امکان از کلیدواژههای ترکیبی و چندکلمهای استفاده نکنید.
متن مقاله: متن مقاله ترویجی از 3 بخش به شرح زیر تشکیل میشود. لازم به یادآوری است که بر اساس موضوع و محور مقاله، عنوان بخشهای مقاله میتواند تغییر کرده و یا تعداد بخشها زیاد یا کم شوند. اما باید توجه داشت که تعداد بخشهای اصلی مقاله نباید از 5 بخش بیشتر شود. اما هر بخش مقاله، بهویژه بخش دستاورد، میتواند خود به زیربخشهایی تقسیم شود. همچنین، مقالههای ترویجی ـ تحلیلی که حاصل مطالعه عمیق در موضوع مقاله است، ممکن است سرعنوانهایی غیر از موارد اشارهشده در اینجا داشته باشند.
مقدمه: در این بخش که با بیان موضوع و مسئله مقاله همراه است، ابتدا با مقدمهای درباره موضوع و مسئله شروع میشود. سپس، بهاختصار به سابقه و جایگاه موضوع موردبررسی در متون مرتبط اشاره کنید. در اینجا نباید به شیوه پیشینهپژوهی در مقالههای پژوهشی، هر پیشینه بهصورت جداگانه و در پاراگرافهای جدا ارائه شوند بلکه باید برآیند و حاصل همه پژوهشهای انجام شده تاکنون و به عبارتی روند اقدامات و پژوهشها تاکنون بهصورت موضوعی بررسی شود. یعنی باید اشاره شود که تاکنون در حوزه موضوعی چه اقداماتی انجام شده و جایگاه این مقاله یا دستاورد ترویجی در بین سایر دستاوردها چگونه است و در کجا قرار دارد. سپس، موضوع اصلی مقاله بیان شود. در ادامه نیز بهطورکلی و بدون اشاره به جزئیات فرآیند، جامعه مورد بررسی، روش انجام و شیوه گردآوری دادهها اشاره شود. طرح سؤال یا سؤالات، بهصورت کلی و حداکثر در قالب یک تا سه سؤال، ازجمله موارد دیگری است که میتواند در این بخش ارائه شود. رعایت انسجام در نوشتار و بیان روشن و روان مسئله، نکته اساسی در این بخش است.
متن مقاله: در این بخش، یافتهها یا دستاوردهای مقاله به همراه بحث و توضیحات مربوط ارائه میشود. دستاورد، حاصلی است که براثر انجام پژوهش ترویجی و بهعنوان نتیجه آن به دست میآید و میتواند جنبه کاربردی داشته باشد. بهعبارتدیگر، بخش دستاورد ترکیبی از بخش «یافتهها» با بخش «بحث و بررسی» در مقالات پژوهشی است که به زبانی سادهتر و روانتر ارائه میشود. باید از ارائه توضیحات اضافی و یا ارائه مطالب نامرتبط با موضوع و سؤالات و یا ارایه جدولها و نمودارهای زیاد پرهیز کرد. متن باید در جملاتی کوتاه و قابلفهم، آنچه حاصل تحقیق یا دستاورد ترویجی است را ارائه نماید. باید تاکید و تکیه متن بر موضوع دستاورد باشد و برای شرح دستاورد و نتایج حاصل از آن تلاش کرد. براساس سؤالات و یا دستاورد، متن میتواند به چند بخش فرعی با سرعنوان مجزا تقسیم شود. سرعنوانهای انتخابی باید کوتاه، عبارتی و موضوعی انتخاب شوند. سرعنوانها را میتوان از سؤالات پژوهش و بهصورت موضوع استخراج کرد. دستاورد میتواند همراه با تعداد محدود عکس جداول و یا نمودارها ارائه شود.
عکس ها علاوه بر نسخه داخل متن یک نسخه با فرمت .jpeg و با کیفیت خوب مناسب چاپ نیز در اختیار مجله قرار گیرد.
* عکس هایی که کیفیت آن مناسب چاپ نباشند از مقاله حذف می شوند و در صورت کلیدی بودن عکس های غیرقابل چاپ مقاله عودت داده می شود.
عنوان جداول در بالای جدول و عنوان نمودار و عکس باید در پایین آنها نوشته شوند. از ارائه نمودارها یا جداول زیاد پرهیز شود. هر نمودار یا جدول یا عکس باید عنوان و شمارهگذاری مستقلی داشته باشد. عکسها، نمودارها یا جدولها جداگانه از یک شمارهگذاری می شوند.
جدول 1. فراوانی و درصد جامعه پژوهش براساس جنسیت
توجه: جدولها و سایر شکلها را در محل حضور واقعی آنها در مقاله، و نه در انتهای مقاله، ارائه کنید.
توصیهها: در این بخش نویسنده بر اساس دستاوردها و با عنایت به تجربه خود در موضوع، توصیهها یا پیشنهادهایی را درباره استفاده بهتر از دستاورد، گسترش و بهبود آن و یا نکاتی برای کاربردپذیری یا پژوهشهای مرتبط آتی ارائه میکند. درواقع، این بخش بهنوعی به بخش پیشنهادها در مقالههای پژوهشی شباهت دارد. اما تفاوت در این است که در بخش توصیهها، بیشتر باید بر موضوع مقاله یا دستاورد و ترویج و یا توسعه بیشتر آن تاکید داشت. در اینجا عموماً یک یا چند توصیه مرتبط با موضوع ارائه میشود. توصیهها در قالب جملات و در یک یا چند پاراگراف ارائه شده و باید از شمارهگذاری آنها .پرهیز کرد.
منابع: در این بخش فهرست منابع مورداستفاده بر اساس اصول ای پی ای (APA) ارائه میشوند. باید توجه داشت که در این بخش نباید منابع زیادی ارائه شود و فقط منابع اصلی استفادهشده را ذکر کرد. فقط منابعی که از آنها استفاده شده است را ذکر کرد. ابتدا فهرست منابع فارسی و در ادامه منابع غیرفارسی نوشته میشوند. لازم نیست برای فهرست منابع غیرفارسی سرعنوان مجزا در نظر گرفته شود. نباید منابع این بخش را شمارهگذاری کرد بلکه هر منبع باید به ترتیب حروف الفبای نویسنده ارائه شود.
شیوه ارائه منبع مورداستفاده در بخش فهرست منابع
ارجاعات درونمتنی: در متن مقاله پس از نقل مطلب، در داخل پرانتز نام خانوادگی نویسنده و سال انتشار اثر ارائه میشود مانند:
توجه:
مقاله مجله:
مثال:
تقیخانی، مژگان؛ گیلوری، عباس و بابالحوائجی، فهیمه (1397). آمادگی سازمانی و ایجاد سازمآنهای دانشمحور در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی واحدهای پژوهشی تابعه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور. مجله ترویجی علوم و فناوری اطلاعات کشاورزی، 2. ص. 94-83.
کتاب:
مثال:
حری، عباس (1374). آیین گزارشنویسی. تهران: هیئتامنای کتابخانههای عمومی کشور.
پایاننامه:
مثال:
فتوحی، نوشزاد (1379) ارزیابی فهرستنویسی پیش از انتشار در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
تذکر: اسامی نویسندگان به شکل مقلوب (نام خانوادگی، نام کوچک) و بین اسامی نویسندگان علامت «نقطه ویرگول» قرار میگیرد.
منابع موجود در وب
مثال:
شاهبداغی، مریم (1383). تلفنی که هیچکس برنمیدارد. بازیابی: 21 تیر 1383، ازpersianblog.com/maryamnaj
American Psychological Association (2001). Electronic reference. Retrieved November 1, 2001, from http://login.ezproxy.library.ualberta.ca/loing://www.apastyle.org/elecref.html